De geschiedenis van het T-shirt

Wist je dat het witte t-shirt populair werd tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog? Het werd door de Amerikaanse mariniers aanvankelijk als onderkleding gedragen. Een t-shirt is comfortabel en licht in gewicht dus ideaal voor een soldatenuniform. Gedurende de oorlogen werd het dragen van een t-shirt ook in Europa populair doordat het t-shirt een onlosmakelijk en herkenbaar onderdeel was geworden van het uniform. Niet alleen mariniers droegen de t-shirts, ook mijnwerkers begonnen het te dragen in plaats van met hun ontblote bovenlijf in de mijnen te werken. Al snel sloeg de trend over naar de arbeiders en boeren. Voor harde werkers was het een ideaal kledingstuk, praktisch en makkelijk wasbaar.

Maar in de jaren 50 kreeg het t-shirt een rebels imago, het werd namelijk als bovenkleding gedragen door bekende acteurs als James Dean en Marlon Brando. Hierdoor werd het kleding item steeds populairder. Toch bestond er toen die tijd alleen nog maar het witte t-shirt. De kleuren kwamen pas in de jaren 60 toen de hippies het t-shirt gingen gebruiken om een boodschap over te dragen. Ze gebruikten inspirerende teksten en waren creatief met meerdere kleuren.

Door de jaren heen werd het t-shirt dus steeds meer gepersonaliseerd. Zo gebruikten politieke partijen het ook om een statement uit te dragen. Laten zien wij zij zijn en waar ze voor staan. Het werd langzamerhand een promotiemiddel. Het waren geen standaard t-shirts meer, maar een kledingstuk waarmee reclame kon worden gemaakt.

Ook vele artiesten maakten gebruik van het promotiemiddel. Zo ontstond in de jaren 70 de merchandise trend om t-shirt tijdens concerten te verkopen. Gaandeweg groeide het t-shirt uit tot een koopwaar. En daar speelden merken goed op in. Ook zij zagen een gouden toekomst in bedrukte t-shirt. Dit kwam op in de jaren 80 maar in de jaren 90 werd het een echte trend. Mensen liepen met t-shirts rond waar heel groot de naam van het merk zoals G-star of Diesel was opgedrukt. Consumenten waren dus eigenlijk wandelende reclameborden voor de merken.

In de zero’s begon deze trend af te nemen en was de consument op zoek naar meer variatie. Door beter printtechnieken en illustraties werden de opdrukken beter en gevarieerder. Het t-shirt is in deze tijd niet meer weg te denken. Tevens wordt het t-shirt nog steeds veel gedragen als onderkleding, vooral mannen zijn hier fan van. Onder een blouse of trui is het een ideal kleding item. Ze zijn tegenwoordig in vele soorten en maten. Bij Wheel and Cotton vinden we het t-shirt een geniale uitvinding, echter waren niet helemaal tevreden over de lengte van een t-shirt. Daarom hebben de t-shirts ontwikkeld met extra lengte. Een klassiek t-shirt van topkwaliteit maar dan met extra lengte. Een t-shirt waar misschien ook nog jaren over gepraat wordt…


levitra cooper kamagra prescription follow url who makes levitra click best place to buy levitra online prescrizione viagra Photocredts:
James Dean – photocredit